HISTORIEN OM ROLEX

HISTORIEN OM ROLEX

Historien om Rolex er ganske ulik historien til noen andre sveitsiske merke. Faktisk startet ikke Rolex som et sveitsisk merke i det hele tatt, det var opprinnelig britisk, og i minst halvparten av historien ble Rolex sett på som en romvesen, en sveitsisk outsider.

Men det Rolex manglet i ren sveitsisk stamtavle, veide det mer enn opp for med drivkraften, energien og markedsføringsgeniet til den unge bayerskfødte medgründeren Hans Wilsdorf.

Foreldreløs i en alder av 12 år ble den unge Hans sendt av onklene til internatskolen hvor han utmerket seg i språk og matematikk.

Til tross for at han gjorde det bra i studiene, bestemte Hans seg en dag for at han hadde fått nok av skolen og stakk av. Etter å ha blitt undervist i selvhjulpenhet i en tidlig alder ankom han Genève, Sveits, hvor han snart sikret seg en jobb i et perleselskap. Han ble der lenge nok til å observere at selskapet hadde stor fortjeneste uten egentlig å tjene noe.

I 1900, 19 år gammel, tok han på seg en ny rolle hos velrenommerte urmakere, Cuna Korten i La Chaux-de-Fonds. Jobben hans var å spole opp alle de mange lommeurene for eksport hver dag og sørge for at de var nøyaktige. Med sine ferdigheter i engelsk, tysk og fransk ble han snart ansvarlig for å håndtere den daglige forretningskorresponansen som hjalp ham senere med å forstå internasjonal strategisk markedsføring.

1905: Grunnleggelsen av Wilsdorf og Davis
Etter en tvungen periode med nasjonal tjeneste i den tyske hæren, flyttet Wilsdorf til London i 1903 for å jobbe for et annet klokkeselskap. Det var her i 1905 han grunnla Wilsdorf & Davis sammen med sin mye eldre onkel. Hovedvirksomheten deres var å importere Hermann Aegler sveitsiske urverk til England og plassere dem i kvalitetsurkasser laget av Dennison og andre. Disse klokkene er fortsatt høyt verdsatte samlerobjekter den dag i dag. Selskapet introduserte også en koffertklokke i skinn som ble solgt i store mengder i en rekke stiler.



1908: Wilsdorf finner opp ordet "Rolex"
Fortsatt bare i 20-årene, med Wilsdorfs egne ord: «I 1908 hadde Wilsdorf & Davis blitt et av de ledende firmaene innen britisk klokkehandel. Det var på tide å tenke på å gi klokkene våre et eget navn, et handelsnavn som kunne skrives på urskivene.»

Dette tilsynelatende åpenbare trinnet var alt annet enn åpenbart i den dypt tradisjonelle britiske klokkeindustrien i 1908. Gjennom sin berømte urmakerhistorie ville engelske urmakere ganske enkelt markedsføre klokkene sine under sitt eget navn.

Men samme år, mens han reiste på toppen av en hestetrukket omnibus langs Cheapside på vei til jobb, hevder Hans Wilsdorf å ha fått navnet «Rolex» av en snill fe, og det ble hans nye merkenavn. I likhet med merkenavnet 'Kodak', grunnlagt i 1884, var det lett å huske, lett å uttale og lett å stave. Rolex var også kort nok til å ha en fremtredende plass på en urskive. Han visste umiddelbart at det nye merkenavnet hans var riktig. Wilsdorf registrerte raskt handelsnavnet Rolex i La Chaux-de-Fonds, Sveits. Registrert om det var, ville det ta ytterligere 20 år med hardt arbeid for å etablere Rolex-navnet som et troverdig merke.

I 1912 gjorde en lammende toll på 33,3% toll på gull- og sølvetuier til Storbritannia det ulønnsomt å fortsette fra en London-base. Wilsdorf & Davis som det fortsatt var kjent, bestemte seg motvillig for å flytte først til Bienne. Det viste seg å være et tilfeldig trekk fordi bare to år senere var verden i krig, og det tyske navnet Wilsdorf i firmanavnet ble et omstridt spørsmål i Storbritannia. Det betydde også at selskapet kunne fortsette uhindret av krig mens de opererte i nøytrale Sveits. I november 1915 ble Rolex ikke bare merkenavnet, men også det offisielle firmanavnet.


1914: Første verdenskrig og håndleddet

Langt fra å hindre fremgang, førte første verdenskrig til en av Rolexs tidligste seismiske suksesser. I de farlige skyttergravene i Frankrike under første verdenskrig fant både tyske og britiske tropper snart ut at lommeur var upraktiske og tungvinte. Dette fremmet etterspørselen etter "armbåndet" et lite lommeur festet til håndleddet ved hjelp av en stropp. Flere damer hadde allerede klokker på håndleddet, men selv om de var allment tilgjengelige før 1. verdenskrig, avfeide menn dem stort sett som feminine fripperies. Wilsdorf var godt foran feltet når det gjaldt å erkjenne potensialet til den såkalte wristleten og hadde allerede promotert dem i årevis.

Igjen med Wilsdorfs egne ord: «Jeg hadde veldig tidlig innsett armbåndsurets mangfoldige muligheter, og da jeg følte meg sikker på at de ville materialisere seg i tide, gikk jeg resolutt videre. Rolex var dermed i stand til å komme flere år foran andre klokkeprodusenter som fortsatte med å klamre seg til lommeuret som deres hovedprodukt ... En liten Rolex armbåndsur, 25 mm i diameter, vant et klasse "A"-sertifikat ved det berømte Kew Observatory. Dette var den 15. juli 1914, en dag jeg aldri vil glemme.»

Med like utmerket timing var dette mindre enn to uker før utbruddet av 1. verdenskrig. Pålitelige Rolex-armbånd var klare til å markedsføres i tusenvis til både tyske og allierte styrker.

Rett etter første verdenskrig i 1919 ble Rolex Watch Co. Ltd offisielt grunnlagt i Genève, og på dette tidspunktet var Hans Wilsdorf eneeier.

I 1925 hadde Hans Wilsdorf blitt sulten etter mer suksess og etableringen av Rolex-navnet som et troverdig klokkemerke. Han lanserte Rolex-varemerket i en omfattende reklamekampanje. Denne langvarige reklamekampanjen kostet £12 000 per år i flere år på rad. I dagens penger vil det være rundt £778 000 hvert år.

Kampanjen begynte å gi utbytte på forhandlernivå. Det var enighet blant forhandlere om at 5 av 6 klokker på tilbud til slutt ville være Rolex-klokker.

1927: Mercedes Gleitze og Rolex Oyster

Så i 1927 ble den vanntette "Rolex Oyster" lansert og Rolex kunngjorde at i fremtiden ikke en av klokkene deres ville forlate Rolex-fabrikken uten Rolex-navnet på urskiven, inne i kassen og på urverket.

Wilsdorf orkestrerte en ny og genial kampanje for å lansere Rolex Oyster – så oppkalt etter at han slet med å åpne et østersskall på et middagsselskap.

Han overtalte en ung, britiskfødt maskinskriver og amatør svømmer i åpent vann ved navn Mercedes Gleitze til å bære Rolex Oyster rundt halsen hennes under hennes såkalte "opprettelsessvøm" over Den engelske kanal.

Gleitze hadde tidligere slått rekorden for en kvinnelig svømmer som krysset den engelske kanal, men en rival, Mona McLennan, bestred tiden hennes og hevdet å ha svømt kanalen raskere. Påstanden hennes viste seg faktisk å være oppspinn.

Ikke desto mindre, egget av mediestormen pisket opp av avisene, foretok frøken Gleitze en rettferdighetssvøm i kjølig senhøst, og det var på dette tidspunktet Wilsdorf grep muligheten til ekstremt nyttig publisitet. Overtalt av Wilsdorf, bar Gleitze Rolex Oyster rundt halsen, og selv om hun ikke var i stand til å fullføre svømmeturen, ga det faktum at klokken overlevde de tøffe forholdene intakt og i god stand en svært overbevisende vitnesbyrd om Rolex Oyster. Det er en reklamekampanje som gikk ned i historien, og Gleitzes navn er fortsatt knyttet til Rolex Oyster den dag i dag.

Samtidig med Mercedes Gleitzes tilslutning til Rolex Oyster, introduserte Wilsdorf et nytt og iøynefallende salgskonsept for Oyster vanntette klokken som Rolex-forhandlere stolt kan vise i butikkvinduene sine. Den inneholdt Rolex Oyster som tikket unna timene mens han satt på bunnen av et akvarium komplett med planter og gullfisk.

Tre uker etter svømmeturen i Gleitze Channel, 24. november 1927, tok han også ut en hel forsideannonse i Daily Mail som forkynte suksessen til den første vanntette klokken.

1931: Rolex Perpetual Movement

I de tidlige årene med barnstorming mellom 1926 og 1931, gikk Wilsdorf enda et stort skritt videre og introduserte og patenterte Rolex Perpetual Movement. Den fungerte ved hjelp av en rotor for å hele tiden drive klokken med den naturlige bevegelsen til brukerens håndledd, et konsept som fortsatt er en stift i alle evige bevegelser.

På 1930-tallet undersøkte Rolex måter å ikke bare erobre land og hav på, men også racerbanen og den åpne himmelen. Rolex østers ble båret på en flytur over Mount Everest i 1933 og deretter på racerbaner der Rolex utfordret sjåfører til å prøvekjøre klokkene sine under krevende løpsforhold. I 1935 oppnådde Sir Malcolm Campbell landhastighetsrekorden på 300 mph i Bluebird. Klokken på håndleddet hans var selvfølgelig en Rolex.

Med Wilsdorfs egne ord: «Disse to oppfinnelsene (den vanntette klokken og Perpetual Movement) ga en fornyet drivkraft til den sveitsiske urmakerindustrien. Stimulert av suksessen til "Rolex-Oyster" og "Rolex-Perpetual", fulgte andre produsenter etter i konstruksjonen av vanntette og automatiske klokker, og som et resultat har millioner av stykker av denne typen blitt eksportert over hele verden. De er nå universelt kjent og utgjør en integrert del av det moderne liv.»

Det er ironisk at Mercedes Gleitze, den unge svømmeren som først bidro til å gjøre Rolex verdensberømt, til slutt, gjennom sitt eget valg, bleknet inn i total uklarhet, og til og med benektet hennes prestasjoner i de yngre årene.

På den annen side marsjerte Rolex jevnt og trutt for å oppnå den nærmest mytiske statusen den nyter i dag, oppført blant verdens tre mest anerkjente merker i henhold til 2021 Global RepTrak 100-undersøkelsen.

1950-tallet: Wilsdorfs siste tiår

Det siste tiåret av Hans Wilsdorfs forvalterskap var et av de mest begivenhetsrike og lønnsomme i historien til Rolex. Etter de hjerteskjærende årene med verdenskrig ville folk bare glemme og forfølge mer behagelige ting som reise, utforskning og spesielt undervannsutforskning. Ikoniske nye Rolex-modeller kom tykt og raskt, og startet med Datejust-klokken i 1945, det første selvopptrekkende håndleddskronometeret som indikerer datoen i et vindu på urskiven. Rolex fortsatte å introdusere den ene ikoniske klokken etter den andre.

I 1953 kom både Explorer, utgitt for å feire erobringen av Everest av Sir Edmund Hillary og Tenzing Norgay, og så, den dag i dag, den bestselgende herreklokken i Rolex-samlingen, Submariner. Den originale Submariner var vanntett til 330 fot – rekord på den tiden. Det redesignede Oyster-dekselet er nå vanntett opptil 1000 fot. Samme år, ved en tilfeldighet, oppdaget Hans Wilsdorf hemmeligheten bak å gjøre datoen på klokken lettere å lese. En dråpe vann sprutet på Datejust mens han vasket hendene, og han skjønte raskt hvordan det forstørret datoen. Fra da av ble flere modeller utstyrt med Cyclops forstørrelseslinse. Unødvendig å si at denne ideen ble en annen Rolex-eksklusiv beskyttet i Sveits og i utlandet.

Alt endret seg i 1960

I januar 1960, det siste året av sitt liv, som fortsatt var innovatøren når det gjaldt oppmerksomhet for å demonstrere effektiviteten til Rolex-klokker, hadde Hans Wilsdorf en spesiallaget Rolex-klokke, Deep Sea Special, festet til Trieste-badekaret, som reiste til bunnen av Marianergraven. Akkurat som Oyster Perpetual hadde hvilt på bunnen av et lite akvarium på 1920-tallet, fortsatte klokken å tikke i den dypeste delen av verdenshavene.

I juni samme år døde Hans Wilsdorf. Etter hans død, stoppet Rolex umiddelbart å presse innovasjonskonvolutten og opprettholdt retningen han nøye hadde etablert. Nye modeller inkluderte Daytona og Yacht-Master. Men i andre halvdel av livet begynte Rolex snart å bli en helt annen type selskap.

Wilsdorf forlot Rolex i omsorgen for to familiestiftelser. Det er ingen aksjonærer. Overskuddet deles mellom grunnleggerne, firmaet og resten går til veldedige formål med fokus på videregående utdanning og opplæring av urmakere. Det er en administrerende direktør, men den eies ikke av noen enkeltperson. Bortsett fra sentrale ledere, er lite kjent om hvordan ledelsen rapporterer til Trust.

Rolexs hemmelighetsfulle monolittiske natur oppmuntres aktivt av de som driver det berømte klokkemerket. Ingen fotografering er tillatt i noen Rolex-bygning, og alle ansatte har ID-kort som kontrolleres strengt og regelmessig. Forsendelser av Rolex-klokker utføres med militære sikkerhetsnivåer, fordi en Rolex virkelig er så god som gull over hele verden.

I motsetning til de fleste klokkemerker som elsker å engasjere støtte fra klokkejournalister og bloggere for å få publisitet for sine nye modeller, søker Rolex hjelp fra kun en liten gruppe håndplukkede journalister for å spre ordet – det kontrollerte ordet – om nye modeller og arrangementer. Skulle du søke Rolex for å komme på e-postlisten deres, selv for grunnleggende pressemeldinger, er sjansen stor for at du får høflig avslag. Det er langt unna de første dagene med aktivt å søke publisitet.

Men igjen, Rolex-klokker er så ettertraktede at i likhet med topprockestjerner, oppmuntres publisitet bare når det er hensiktsmessig å gjøre det.

Rolex har brukt en formue på å sikre at produktene deres er av høyest mulig kvalitet. Forskningslaboratoriene deres konkurrerer med verdens største farmasøytiske eller bilindustribedrifter, og omtrent alt, fra det superstyrke patenterte 904L stålet til urkassene deres, til det spesielle Everose-gullet som ikke riper eller mister glansen, er laget 100 % i huset. . Ingen annen urmaker har evnen til å lage dette industrielle styrkestålet i så store mengder.

Rolex i den digitale tidsalderen etter pandemien

I dag, igjen, i likhet med store rockestjerner som fortsatt henter millioner fra sine største hits, fortsetter Rolex å stole på noen av verdens mest ettertraktede og salgbare klokker, inkludert de lenge etablerte Daytona, Submariner og klassiske Oyster, med bare subtile endringer introdusert etter hvert som årene går av.

Rolex antas å lage omtrent en million klokker per år, med mange komponenter laget for hånd. Men nye Rolexer kan være vanskelige å finne for en kjøper uten et etablert forhold til en autorisert distributør.

I epoken etter pandemien, som mange produsenter, har tilbudet av Rolex-klokker blitt forstyrret av produksjons- og forsyningskjedeproblemer, så populære modeller kan være vanskelige å finne og dyre å kjøpe. Fordi Rolex holder informasjon så nært brystet, er det vanskelig å vite om det er en reell mangel, eller om Rolex liker å sørge for at etterspørselen alltid vil overstige tilbudet. Det kan være halvparten av den ene og halvparten av den andre.

Men fra en hestetrukket start på toppen av en omnibus i London i 1908, er Rolex i dag uten tvil verdens ledende merkevare på det brukte klokkemarkedet, som forventes å nå mellom 29-32 milliarder dollar i salg innen 2025, ifølge en rapport fra McKinsey.

En siste Rolex-nysgjerrighet å fullføre; i alle de mange årene Hans Wilsdorf energisk og kraftfullt promoterte Rolex-klokker, er det bare to kjente bilder av ham som faktisk har på seg en. Kanskje han også syntes en Rolex var vanskelig å få tak i.

Ønsker du en uforpliktende prat?

Send oss en forespørsel