Hva vil sprenge Rolex-boblen? En titt inn i en veldig grumsete krystallkule

Hva vil sprenge Rolex-boblen? En titt inn i en veldig grumsete krystallkule

Når verdiløse penger, forbrukertillit og luksusklokker utfører en balansegang

Både inflasjonen og tilliten til markedet er høy, og disse kreftene har stor innvirkning på klokkemarkedet. Dette gjelder spesielt når det også er gråmarkedsspekulanter og mangel på klokker som alle ser ut til å ønske seg. Alle disse elementene sammen skaper Rolex fata morgana. Men hva ville skje når ett av disse elementene blir tatt bort? Hva vil sprenge Rolex-boblen? La oss se etter et svar.

Selvtillit er en god ting, spesielt når du våkner om morgenen, ser deg i speilet på badet og går bort med et smil om munnen. Hvis du kan ta den trygge følelsen med deg resten av dagen, vil du gå med en fjær i steget. Men når du selvsikkert går inn til nærmeste Rolex-forhandler med penger i lomma for den nye oddball GMT-Master II, blir positiviteten din satt på prøve. Selv for veldig selvsikre mennesker kan et hardt "nei" og fraværet av et "ja" i horisonten ødelegge en positiv følelse.

Hva vil sprenge Rolex-boblen? Kundetillit vil garantert ikke gjøre det

Merkelig nok er selvtillit en av grunnene til at du faktisk ikke kan kjøpe den nye GMT-Master II "Destro". Den globale forbrukertillitsindeksen holdt seg stabilt på 115 i Q4 2021. Og for å forstå dette tallet er det godt å vite at et tall over 100 anses som positivt. I dag føler forbrukerne seg bare for gode med den generelle tilstanden til økonomien og deres personlige økonomiske situasjoner. Forbrukere som føler det på den måten ønsker å konsumere, for eksempel hente de mest kjente og mest prestisjefylte luksusklokkene. Som et resultat oppveier etterspørselen tilbudet, og det har igjen ført til en klokkemani. Og jeg tror "mani" er det rette ordet når du ser Rolex-klokker i rustfritt stål selges for tre ganger utsalgsprisen.

Inflasjon kontra klokker

I følge det nederlandske statistikkbyrået (CBS) falt den nederlandske årlige inflasjonsraten aldri så svakt til 9,6 prosent i april 2022 fra 9,7 prosent måneden før. Levekostnadene – det essensielle – økte enormt, men det samme gjorde kostnadene for mindre essensielle produkter. Jeg vil ikke irritere alle dere lidenskapelige klokkefans, men et luksusur er ikke et viktig produkt.

Men som sagt, forbrukertilliten er høy til tross for høy inflasjon. Og en måte å beskytte deg mot inflasjon på er ved å kjøpe en luksusklokke, en med stabil etterspørsel som en Rolex. Mekaniske luksusklokker har overvunnet Quartz Crisis, og de ser også ut til å gjøre en ganske god jobb med å avverge smartklokker. Prestisjen og statusen til en tradisjonell klokke gjør at den beholder sin verdi. Selv de yngre generasjonene har forstått dette.

Rolex reisesjekken

Bortsett fra en gjenstand som viser status, eller den mer raffinerte ideen om at det å bære et mekanisk ur viser kunnskap og verdsettelse av tradisjonelt håndverk, er en klokke også en praktisk ressurs. Du kan ta med deg klokken, få den til service ved behov for å holde den i best mulig stand, og du kan gjøre den om til kontanter veldig enkelt. En Rolex er som en internasjonal reisesjekk som blir akseptert overalt i verden. Og det som er greit å forstå er at det, spesielt med en Rolex, er en bunn når det kommer til kontantverdi. Akkurat nå blomstrer markedet for Rolex, men hvis det noen gang slutter å gjøre det, vil prisen du kan få for din Rolex aldri falle under et visst minimum. Og det er fordi handelsmenn alltid vil være villige til å kjøpe din Rolex uansett tilstanden til økonomien.

En balansegang

Det du ser i dagens klokkemarked er en balansegang mellom inflasjon og kundenes tillit. Selvtillit og inflasjon - to motsetninger - er begge høye, men luksusklokken er den stabiliserende faktoren. Det er imidlertid en delikat balansegang. Trygge forbrukere som bruker penger er nøkkelen. Men hva kan drepe deres selvtillit? Vel, hvis inflasjonen fortsetter å holde seg høy og ikke viser tegn til å falle snart, blir det litt lettere å velge mellom ønsker og behov. Etter en stund vil ikke levekostnadene gi rom for en "sikker innsats" på en klokke. Og det er også emosjonelle faktorer som frykten for et nytt COVID-utbrudd til høsten, krig på det europeiske kontinentet med global effekt, og kanskje også de konkrete effektene av klimaendringer.

Når folk ikke er villige til å bruke penger – det være seg på det grå markedet eller hos offisielle forhandlere – for det første går prisene på sekundærmarkedene ned, og for det andre vil de uoppnåelige Rolex-modellene du ønsker, dukke opp i butikkvinduene igjen.

Hva vil sprenge Rolex-boblen? Interne krefter

Under pandemien så plutselig investorer som ikke brydde seg om luksusklokker en mulighet til å tjene penger. Med verden som åpner seg igjen, befinner de opportunistiske handelsmennene som overbelånte seg selv, seg i litt av en pickle. De må kvitte seg med de kjøpte klokkene for å møte økonomiske forpliktelser og/eller for å minimere tapene. Resultatet blir lavere priser på det grå markedet og etter hvert lager hos de offisielle forhandlerne. Kan du tro det? Kanskje i nær fremtid kan du faktisk kjøpe den fornyede Rolex Air-King du ble forelsket i etter å ha sett den på Watches And Wonders 2022. Og kanskje i en lengre fremtid kan du til og med kjøpe den med rabatt igjen. Men vær så snill, ikke hold pusten for noen av disse.

Det er også verdt å merke seg at på grunn av ulike årsaker er klokkekjøpere nå så frustrerte over gråmarkedspriser og manglende tilgjengelighet av stålsportsklokker fra Rolex at de har endret oppførsel. Det har blitt et spørsmål om "nok er nok", kan du si. Likevel tok det lang tid nok til å nå det punktet. Prisene vil falle når fôringsvanviddet til kjøpere stilner.

Ser inn i en grumsete krystallkule

Jeg nevnte COVID som en mulig negativ effekt. Tidligere viste imidlertid at en lockdown hadde en positiv effekt på luksusvarer. Mye penger som ellers ville blitt brukt på ferier, for eksempel, ble nå brukt på luksusvaremarkedet. Så når vi forventer at COVID skal få et grep om verden, føler vi oss dårlige, men når vi først er i grepet, har vi ingenting annet å gjøre enn å kjøpe luksusklokker (tilsynelatende). I så fall vil utstillingsvinduet igjen være tomt, og gråmarkedsinvestorer kan begynne å fylle lommene igjen.

Men kanskje folk med interesse for klokker har lært en ting eller to. En av disse tingene kan være at det å kjøpe en klokke alle andre vil ha er en veldig frustrerende og ofte mangelfull opplevelse. I så fall vil oppblåste priser på annenhåndsmarkedet holdes i sjakk. Og det samme gjelder det frustrerende fenomenet ventelister. Men vær så snill, ikke forvent at Rolex-boblen sprekker med et smell, og at rett etterpå vil alt være rett som regn igjen. Nei, boblen vil sakte tømmes; alt du trenger er bare litt tålmodighet – det var i alle fall hva Axl Rose fra Guns N’ Roses en gang sang.

Et annet punkt av interesse

Hva med påvirkningen av rentene? Rentene stiger sakte, og det er bra for sparing og pensjon, men dårlig for boliglån og lån. Og det vil trolig fortsette i de kommende månedene. Sentralbankene forventes å heve styringsrentene og redusere massive gjeldskjøp for å dempe skyhøy inflasjon.

Hvem vil legge merke til alt dette? Når pengene dine kan vokse igjen – om enn så sakte i begynnelsen – blir behovet for å kjøpe en klokke som holder verdien mindre interessant. Så for parallellmarkedet er ikke stigende rater en positiv utvikling. Høye renter gjør det også dyrere å låne penger, og det sikrer at folk og bedrifter bruker mindre penger.

Hva vil sprenge Rolex-boblen? Siste ord

Vil tiden komme da det å samle og kjøpe klokker igjen vil være et spørsmål om lidenskap? Jeg tror ikke det. Ja, når markedet kjøler seg ned og noen som vil ha en Submariner av alle de "riktige" grunnene kan kjøpe en med hardt opptjente penger igjen, kan du si at ting vil ha gått tilbake til det normale. Men nå som handelsmenn har erfart hvor mye penger det er å tjene på luksusklokker, kan galskapen skje igjen, spesielt når vi har å gjøre med en perfekt storm. Og la oss innse det, den rette blandingen av forbrukertillit, inflasjon og udekket etterspørsel (enten ekte eller kunstig) kan skje igjen. Historien gjentar seg, vet du.

Ønsker du en uforpliktende prat?

Send oss en forespørsel