Prisstrategi fra de ledende urmakerne

Prisstrategi fra de ledende urmakerne

Med økende utgifter, har klokkeprisene på annenhåndsmarkedet skutt opp til stratosfæriske høyder. Nedenfor utforsker vi prisstrategi fra to ledende urmakerere i det nåværende økonomiske klimaet:

Rolex

Kongen av urmakeri oppdaterer alltid prislisten sin i begynnelsen av året og igjen i april, da nye modeller vanligvis lanseres. I 2021 hevet Rolex sine 2020-priser med rundt 7 % i gjennomsnitt, og økte også prisen av Oyster Perpetual, Submariner og andre kolleksjoner da nye størrelser, bevegelser og valgmuligheter ble introdusert. Så langt i 2022 er Rolexs gjennomsnittlige prisøkning 8,7 %, men dette forteller ikke hele historien.

Med etterspørselen etter Rolex-klokker på et rekordhøyt nivå og forsyningskjeden er presset, er ikke prisøkningene i år jevnt fordelt. Modeller i rustfritt stål fra "Professional"-serien (Explorer, Daytona, Submariner osv.) er opp 13 % i gjennomsnitt. Edelt metalltilbud har hatt en økning på 5,5%, mens "Classic"-modeller (Datejust, Oyster Perpetual, Sky-Dweller, for eksempel) er opp relativt lave 6-7%.

GMT-Master II "Pepsi" ref. 126710BLRO leder an med en prisøkning på 15,3 %. Den mest overraskende lille økningen er en annen av Rolexs mest ettertraktede modeller, 41 mm Oyster Perpetual «Tiffany», med en usle økning på 5,2 % til Nok 64 700. Gitt at klokken får nord for Nok 250 000 på det åpne markedet, er det ganske røverkjøp hvis du kan sikre den fra Rolex butikk.

Patek Philippe

Dette rivaliserende dominerende merket har økt prisene med 8 % over hele linja i år, sammenlignet med 2021. Selv om økningen i high-end ikke er like betydelig som Rolexs, har et bredt utvalg av Pateks tilbud gått opp så mye som 8–10 %. Dette er langt over inflasjonen og over det vi vanligvis forventer.

Med en oppgang på 10 % har tre modeller fra Nautilus-kolleksjonen hatt de største prisøkningene i år. Med størst gevinst er ref. 5980/1R som har steget fra £74.690 til £81.060, ref. 5712/1A har økt fra £34.610 til £37.530, og ref. 5726/1A-014 har gått fra £38.710 til £41.900. Gitt Pateks beslutning om å avvikle flere Nautilus-varianter, vil etterspørselen etter disse naturlig flyte inn i de få Nautilus-variantene som fortsatt er igjen, og som sådan forlenge ventetidene. Det virker derfor logisk at Patek vil øke prisene mer enn normalt, gitt den nåværende markedstilstanden og den vanvittige etterspørselen som deres sportsklokker tiltrekker seg.

Hva betyr høyere priser for markedet?

Sekundærmarkedspriser ledes av numerisk nødvendighet. Når investorer tar ut penger, vil de bare selge for høyere priser på grunn av deres høyere anskaffelseskostnad. På samme måte bruker forhandlere mer på å kjøpe inventarene sine, og denne økningen blir videreført til forbrukeren for å beholde fortjenestemarginene.

De økte inngangskostnadene priser folk ut av ventelistene og gjør det mindre attraktivt å investere mens markedet fortsatt korrigerer. Dette vil uunngåelig føre til høyere priser på annenhåndsmarkedet ettersom både investorer og forhandlere streber etter å holde den prosentvise gevinsten konstant. Derfor, ettersom de totale kostnadene for urproduksjon øker, gjør Rolex og Patek Philippe rett til å kapitalisere på etterspørselen mens de holder tilbudene sine konsekvente.

Ønsker du en uforpliktende prat?

Send oss en forespørsel